Постійне посилання: http://cvnews.cv.ua/post/view/1616338995-misce-ukraini-na-mapi-svitu-chomu-ne-varto-sumuvati-za-minulim
Упорядкування правильного зовнішньополітичного курсу багато в чому залежить від усвідомлення країною свого – в якості вихідної позиції - справжнього місця на економічній (якщо завгодно – геоекономічній) карті світу, яку, з деякою мірою реалістичності демонструють різноманітні рейтинги.
Особливо важливими є ті моменти, в яких їхні оцінки перетинаються - це стосується різних методів підрахунку ВВП, ВВП на душу населення, легкості ведення бізнесу, типології політичного режиму (хай не «режиму», а «пристрою»). Говорячи в цьому сенсі про Україну, їй в першу чергу - і 2020 рік може стати такою точкою відліку, слід «забути про минуле», як би складно і навіть сумно це б не було. Причин для такого рішення - три. Як і три дороги за сценаріями чимось родинних Україні, як показує статистика, приблизно тридцяти досить різних держав.
По-перше, на початку 90-х і протягом нульових, частково - десятих років Україна за номінальним, а також порівняльним (цей метод з'явився пізніше) розміром ВВП входила в перші 30-40-50 країн світу. Про перші двадцять - швидше за все міф, та й міряли тоді по-іншому, і незрозуміло що (виробництво на склад, забезпеченість телеприймачами, по фіктивному курсу?) Тим часом, в 90-ті відбувався перехід на ринкові рейки, але, як правило, необхідні реформи робилися тільки тоді, коли сильно припікало. Цим Україна разюче відрізняється не тільки від Польщі, Чехії, але навіть від Росії з терплячістю двох перших і грубуватою «ринковою революцією зверху» у другій.
Українська інституційна і економічна модернізація близька Угорщині, де теж до останньої можливості, не відмовлялися від «гуляш-соціалізму», ще відносно недавно корумпованої і бідної Румунії, хаотичної Болгарії та спорідненої Молдови.
Усі пам'ятають період історично жорстокої гіперінфляції, котра по суті, знищила економіку радянської України. При цьому реформи «судного дня», до яких вдавалися з відчаю в 1996-2000 роках спрацювали - Україна змогла знайти свій гребінь у хвилі глобального економічного зростання, або, скоріше, експансії, породженої освоєнням Заходом нових ринків і специфічною політикою США відносно Китаю і Близького Сходу.
Епоха відновлювального зростання закінчилася в 2009 році (а бум для західних країн роком-двома раніше), при цьому між 2005 і 2010-11, 2014-16 роками ніяких реальних реформ не проводилося, все в уявленні українського суспільства, крім невеликого активу, «і так було добре ». Дотепер багато хто згадує 2005 і 2008 рік - часи великих бюджетних витрат, обумовлених зростанням попередніх років, як «щасливі», в той час як темпи зростання в ці роки стрімко скорочувалися, а в 2009 економіка України впала. Потім, після непростого, повільного відновлення - раптово застопорилася в «нуль» клептоманією правлячої Партії Регіонів і за допомогою російського газового зашморгу.
Через п'ять років після світової фінансової кризи (а всі ці роки, навіть в умовах європейської боргової кризи, світова економіка досить швидко росла) Україна піддалася спробі узурпації влади з боку припалого в російські обійми здеморалізованого президента Януковича, яка завершилася нападом на той момент найбільшого торгового партнера - Росії. Це призвело до схожого на 2009 рік, але розтягнутого в цей раз на два роки скорочення ВВП, триразовою девальвацією національної валюти, зміни (зменшення) економічного ландшафту, знову-таки вимушено штовхнувши Україну на дорогу жорстких обмежувальних і модернізаційних реформ. Як і минулої ітерації (1996-2000) цих реформ суспільство, захоплене своїми стражданнями - не оцінило.
Так чи інакше, але сьогодні Україна дуже відрізняється від себе самої в 90-і, нульові і десяті. Порівняння з минулим неконструктивні і генерують непродуктивний рессентімент - адже цього минулого, яким би воно не було, хорошим чи поганим - повернути не можна. Чим швидше ми це повністю усвідомимо, тим легше буде Україні рухатися вперед, адже сьогодні вона знову грузне в болоті міфів і викликає гіркий сміх популізму.
По-друге, намагаючись розмістити Україну на карті сучасного світу, ми часто стикаємося з неадекватністю державної статистики (перші сигнали про це почали надходити вже до середини нульових). Наприклад, номінальний ВВП на душу населення в доларах у нас завжди був феноменально низьким, що явно не відповідало, так би мовити, на зовнішній вигляд мінливого соціального середовища. З нововведень - розрахунок середньої зарплати викидає мікробізнес і ще ряд важливих категорій, причому нерідко, це постріл в ногу (результат і вище може бути), збільшуючи вагу чиновників і корпоративного менеджменту в самому показнику. У той же час підсобні господарства ігнорувалися завжди, зайнятими за кордоном почали всерйоз цікавитися не далі, як п'ять років тому, а умовно тіньова економіка некримінального характеру переважно залишається «річчю в собі».
Звідси і спокуса множити офіційні показники (що транслюються в МВФ і Всесвітній Банк державними відомствами) вдвічі або втричі. Вона не завжди виправдана, але глобальні інститути теж потихеньку адаптуються, так що поправка потрібна, але вже не в таких масштабах. Та й тінь дещо скоротилася під тиском різноманітного нав'язливого регулювання і пригод минулого року, а також - з умовно кримінальної сторони питання, схудли й українські «олігархи». З початком війни і примусової реформи банківського сектору, вони кинулися за допомогою до держави (яку небезпідставно вважали «своєю»).
І, по-третє, сильно пом'якшений, з багатьох причин - удар 2020 року, що змістив безліч акцентів на загальносвітовому рівні і, при офіційному (в середньому, крім Великобританії) невеликому скороченні ВВП, що випереджає ймовірне вибухання бульбашок на фондових ринках і нові критерії до приналежності тих чи інших країн до ядра, периферії, проміжним блокам. Важливо визначити місце, власне, України, за 7 років війни з Росією, протистояння внутрішній і просоченій на Захід російській агентурі – України, яка звикла надавати значимість лише своїй геополітичній ролі. А це (хоча мало місце і раніше) дещо збиває фокус, особливо в контексті частково успадкованої від Обами зовнішньої політики Джозефа Байдена, контури якої вже стають зрозумілими…
(продовження слідує)
чернівці
новини чернівців
чернівецькі новини
новини буковини
політика
Україна
Вибрано елементів :
Перетягніть файли сюди, щоб завантажити
або
Максимальний розмір файлу : 50 Мб
Вибрані елементи